niedziela, 23 lutego 2014

„Zobaczysz na stare lata”

Przepowiednię taką jak ta w tytule słyszałem wielokrotnie. Przepowiadali mi to, nie tylko moi kumple z podwórka, ale przede wszystkim ich rodzice, sąsiedzi, wszyscy, którzy patrzyli z powątpiewaniem, dezaprobatą, uśmieszkiem na moje truchty, treningi na siłowni, chodzenie bez czapki, zimowe wyjścia w teren bez kurtki. Na stare lata groził mi reumatyzm, choroby serca, choroby stawów, kości, bóle zatok, obwisłe mięśnie, no i wiele innych, jeszcze groźniejszych chorób.
Wiele tych osób było zdania, iż ruch spowoduje, iż człowiek się szybciej starzeje, zużywają mu się stawy, mięśnie, kręgosłup i dlatego należy zrezygnować z systematycznych ćwiczeń, że należy jak najwięcej odpoczywać.
I wiecie co powiem? – nie uwierzycie!
Naprawdę oni wszyscy mieli rację. Faktycznie na stare lata takie rzeczy wychodzą. Te wszystkie przepowiednie się sprawdziły, co do joty. Reumatyzm, bóle zatok, bóle stawów, kręgosłupa, kości, choroby serca i wiele innych jeszcze groźniejszych chorób wyszło. I wychodzą kolejne.
Tylko, że to wszystko przydarzyło się nie mi, lecz tym, którzy naśmiewali się z moich zabiegów, tym, którzy straszyli mnie dalekosiężnymi konsekwencjami:
  • Ci najbardziej opatuleni w kurtki, szaliki i czapki mają dzisiaj reumatyzm i bóle zatok.
  • Ci, którzy odradzali mi bieganie, mają dzisiaj choroby serca, bóle stawów, kości, ich ciała są mocno … zużyte (bezczynnością).
  • Ci którzy straszyli mnie, iż na stare lata, dzięki ćwiczeniom na siłowni, będę miał obwisłe mięśnie i bolący kręgosłup, mają sami już dzisiaj obwisłe mięśnie i bardzo schorowane kręgosłupy.
Zresztą większość z nich nie musiała czekać aż do starości. W większości przypadków te przepowiednie sprawdziły się już w młodym i średnim wieku.
Wg mnie, oni wszyscy popełnili jeden podstawowy błąd, wiedzieli, że coś w trawie piszczy, tylko nie wiedzieli co. Wiedzieli, że coś jest w aktywności fizycznej, w filozofii zdrowego stylu życia – tylko nie wiedzieli, kogo dotyczą te przepowiednie: tych, którzy są wyśmiewani, czy tych, którzy się śmieją.
Szkoda, że musieli czekać kilkadziesiąt lat, by się przekonać, że na stare lata wychodzi bezczynność, w ogóle wychodzi styl życia niesprzyjający zdrowiu, a nie odwrotnie. Bo pewnie, gdyby przekonali się szybciej, już wtedy wzięliby się za konieczne zmiany. A tak dzisiaj wielu z nich uważa, iż już jest za późno.
Po co to mówię? Po to by takich pomyłek nie popełniali już  następni.
A więc mogę powtórzyć jeszcze raz:
Zobaczysz na stare lata! Zobaczysz, jeśli zapomnisz o ruchu, zdrowym odżywianiu, o innych działaniach sprzyjających zdrowiu.
Myślę, że rozumiesz do czego cię przekonuję.

Piotr Kiewra

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Twoje komentarze są moderowane.